Saturday 18 August 2018

Konsep Sains Disebalik Saya Dirempuh Motosikal!!

Hi guys,bersua lagi kita semula di blog saya 'PencintaIlmu'...Oh yaa guys,nak sharing sikit ni,time hari Jumaat bersamaan 17Ogos yang lalu tu memang itu la first musibah dijalan raya  yang menimpa saya kelmarin..Saya nak cerita ni kerana disebalik musibah tu,ada juga konsep sains yang diaplikasikan..So,let's get started!!

Time tu jam 11:30am lahh...Nak on the way pulang rumah jalan kaki...Sebab sesi persekolahan hari jumaat awal sedikit daripada hari biasa.....Saya pun terfikir nak ke kedai buku Kbook Store...Kedai tu terletak tak la jauh sangat dari sekolah...maybe 1km ja kot..hehe...Tapi sebelum kesana,kena melintas jalan raya dahulu....Sementara tunggu lampu isyarat bertukar merah tu,terpaksa la berdiri diatas bahang matahari yang sangat hangat nii🤒🤒..Panas sungguh hari tersebut...Akhirnya,menunggu dan menunggu,beberapa minit seterusnya,lampu pun bertukar merahh..Kiranya selamat la konon nak seberang...Ok dalam benak saya sangka dah selamat melintas so apa lagi,saya limpas laa...Kereta kan dahh stop😂😂..And then,beberapa inci lagi nak sampai ke pembahagi jalan then saya amat shock@terkejut kerana titiba sajaa ada motosikal yang memecut(tak la laju sangat)..Time tu saya rasa tu moto,decelerate nak berhenti kott...Nasib baiklah tindakbalas serta reaksi badan saya agak pantas..Time tu motosikal nak langgar dah,saya pun mengeluarkan skill skill jutsu saya untuk mengelak..Wkwkwk..Just kidding..😁😁...Luckily,tu motosikal decelerate(nyahpecut),so saya pun masih sempat nakk mengelakk..Yang hanya kena pada bahagian belakang saya jer and kasut saya pun saya rasa macam kena langgar tayar motosikal..wkwkkw..😁😁..Memang nasib laa..Cuba bayangkan,kalau tu motosikal memecut pada kelajuan 80m/s entahh la apa nak kata..Hanya Tuhan saja yang tahu kott...Huhuhu😭😭😭
But,apa laa konon kaitannya dengan konsep sains??

So,'pelanggaran' ini mengingatkan saya dengan physics pula...About 'collision'..Tapi dalam kes ini saya 'dirempuh' oleh motosikal,maksud nya ini merupakan pelanggaran tak kenyal(inelastic collision)...So saya pun pulang rumah nak calculate berapakah velocity(halaju) semasa dilanggar...wkwkkwk😂😂...Saya cuma nak tau berapa halaju saya selepas pelanggaran jer..huhu...

Rajah dibawah menunjukkan gambaran bagaimana saya dirempuh berserta rumus dan jalan pengiraan..


Pengiraan halaju akhir saya selepas pelanggaran tak kenyal(inelastic)



Agar lebih mudah,anggap jak la saya berjisim 50kg dan anggap saja saya bergerak ke kiri dengan halaju(velocity) 1m/s untuk  manakala motosikal itu pula berjisim lebih kurang 150kg dan bergerak pada kadar halaju 5m/s..Simbol negatif menunjukkan sesuatu bergerak ke kiri kerana halaju itu sendiri ialah vektor bukan skalar..So kita mesti mengambil kira arah gerakan..


Kalau time tu saya mengelak dengan pantasnya,tapi untuk soalan ini,saya anggap yang saya tidak mengelak semasa pelanggaran berlaku..Ok..

Berdasarkan pengiraan diatas,motosikal dan saya akan bergerak ke kiri dengan halaju 4 m/s..Bayangkan saja kalau saya tak mengelak,mungkin saya akan jatuhh kan...Sebab perubahan halaju daripada 1m/s kepada 4m/s adalah amat drastik....Wkwkwk😁😁..

Alang-alang saya dah masuk bab-bab pelanggaran dalam physics..Meh saya kongsikan sedikit nota ringkas kepada korang semua..Hehe,well sharing is caring right..😉😉😎...Tapi sebelum tu marilah kita berkenalan dengan hukum keabadian momentum(The Law of Conservation of Momentum)..Ehh jap jap..!Takan terus masuk bab Law of conservation of momentum tapi definisi momentum sendiri belum diberitahu..😙😙..Well,maybe next blogg kott..wkwkkw..But I believe you guys tahu juga pasal definisi momentun serta formula mencari momentum sesuatu objek bukan??Hehehe😋😋..Check this out!!



Hukum Keabadian Momentum(Law of Conservation of Momentum)

Manakala berikut pula sedikit cebisan nota berkenaan rumus setiap pelanggaran(collision) berserta letupan(explosion) dan juga definisi setiap daripadanya..


Definisi ringkas dan ciri-ciri setiap pelanggaran(collision) dan juga letupan(explosion)

Yang kena highlight kuning ialah rumus bagi setiap collision dan explosion berikut berserta jalan kerja pengiraan...


By the way guys minta maaf sangat kalau tulisan saya hanya ala kadar dan seperti cakar ayam .😋🤣..huuhu,maka inilah penghujung daripada cerita pelanggaran saya pada hari ini..Hmm,tak sangka pula,kejadian yang tragek boleh pula dijadikan sebagai konsep sains..Wkwkwk😎😎..Syukurlaa saya selamatt kan hasil refleks serta kepantasan tindakbalas badan saya kan ...So guys..That's all for today..Dah jauh malam dah ni..Pukul 12 pagi dah..Ok saya nak merehatkan badan serta minda untuk bersedia pada esok hari..Guys,stay tuned untuk lebih info pengetahuan yang baharu...Please comment apa yang anda rasa salah..Correct me if im wrong ok..
Remember,'Sharing Is Caring'!!Byeee👋🏻👋🏻






No comments:

Post a Comment